Przejdź do treści

Harcerski telefon zaufania

Harcerski telefon zaufania Strefa Pomocy powstał jako jedno z narządzi radzenia sobie z trudnościami, które wywołała pandemia COVID 19. Szybko okazało się, że potrzeby jakie zauważamy w rozmowach wykraczają daleko poza bezpośrednie czy pośrednie skutki tej niecodziennej sytuacji. W jakiej sprawie możesz do nas zadzwonić?
Gdyby podzielić wszystkie rozmowy na dwie kategorie to byłby to problem – dylematy osobiste i trudności wychowawcze w pracy instruktorów. W swoich osobistych sprawach dzwonią do nas głównie instruktorzy, niezależnie od wieku. Tym co przeważnie skłania do konsultacji z psychologiem jest poczucie bezsilności. Wszystko, co na własną rękę robisz, żeby poczuć się lepiej, przestało działać, wyzwania wydają się być zbyt wielkie, trudno poradzić sobie samemu z przytłaczającymi uczuciami. W takim wrażeniu utknięcia warto wprowadzić perspektywę innej osoby, specjalisty, który pomoże zajrzeć trochę głębiej w procesy, które stoją u źródeł tej sytuacji. Konsultacja przez telefon często nie różni się bardzo od tego co wydarzyłoby się w pierwszym spotkaniu z psychologiem na żywo. Jest aspekt anonimowości i brak bezpośredniej obecności, ale poza tym możliwości są podobne. Często już taka pojedyncza konsultacja pozwala nadać szerszy kontekst i stanowi wystarczający bodziec, żeby móc dalej pomóc sobie już na własną rękę. Jeśli w tle takiego zgłoszenia kryją się poważniejsze problemy, wymagające konsultacji psychiatrycznej lub podjęcia psychoterapii – form leczenia prowadzących do odzyskania pełni sprawności społecznej, wspomagamy osoby dzwoniące w dobraniu odpowiedniej formy leczenia, a czasem też w znalezieniu miejsca, w którym będzie to możliwe. Jeśli podjęcie leczenia nie jest możliwe natychmiast możemy też zapewnić wsparcie w okresie, jaki dzieli od momentu konsultacji u nas do docelowego specjalisty. Według definicji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zdrowie nie jest tylko brakiem choroby, ale stanem subiektywnie pojmowanego dobrostanu. To, że chorób, zaburzeń, a także po prostu gorszego samopoczucia w obrębie psychiki nie widać i nie można ich zmierzyć namacalnymi metodami to nie znaczy, że są one mniej ważne od innych obszarów ochrony zdrowia. Konsultacja w naszym telefonie jest dobrym pierwszym krokiem na drodze do tego, żeby rozważyć czy podjęcie leczenia jest już koniecznością. Czasem rozmowy zaczynają się od “nie chce zajmować waszego czasu”. Często bagatelizujemy swoje problemy, wyobrażamy sobie, że “inni” potrzebują pomocy bardziej. Porównując siebie z innymi zawsze znajdziemy kogoś, kto w jakiejś dziedzinie radzi sobie lepiej albo gorzej – dla nas te porównania nie mają znaczenia. Czekamy na każdy telefon, każda rozmowa jest tak samo ważna. A jeśli faktycznie trudność jest prosta do rozwiązania – tym bardziej chwyć za telefon! Po co męczyć się samemu, jeśli można coś łatwo zrobić razem. Następnym razem napiszemy trochę więcej o rozmowach z perspektywy dylematów wychowawcy. Do usłyszenia na linii!